سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های سنگ ها

فواید و فضایل استفاده نگین انگشتر

نگین انگشتر

نگین انگشتر

مطلبی که برای شما هم اینک آماده کردیم این است که ایا این سخن حقیقت دارد که هر شخصی نگین انگشتر خود را باید با توجه به مزاج و برج و ... انتخاب کند؟یا این سخنان هیچ حقیقتی ندارد؟

 

آنچه درروایات اسلامی بیان شده در باره فضیلت و ارزش نگین انگشتر است و شروطی همچون مزاج و برج در آن روایات قید نشده است؛ از این رو طبق این روایات فقیهان می گویند مستحب مؤکد است که مردان و زنان در دست راست انگشتر داشته باشند. اگر نگین انگشتر از عقیق، فیروزه و دُرّ نجف باشد، بهتر است. هر یک فوایدی دارد. خوب است انسان از هر سه استفاده کند. از بررسی روایات معلوم می شود که ثواب انگشتر عقیق از بقیه انگشترها بیش تر است.

از جمله احادیث سخن حضرت صادق (ع) که او از نیز به واسطه پدرانشان ازامام علی (ع) و او نیز از پیامبر(ص) نقل کرده است که می فرماید: "عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع) قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ مَنْ تَخَتَّمَ بِفَصِّ عَقِیقٍ أَحْمَرَ خَتَمَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ بِالْحُسْنَى؛(1) هر که انگشتری از عقیق سرخ داشته باشد، عاقبتش به خیر می شود".

نگین عقیق شجر

ابوطاهر گوید: حدیث فضیلت دُرّ نجف را که از حضرت صادق (ع) نقل شد، برای امام حسن عسکری (ع) نقل کردم، فرمود: "بلی این حدیث جدم امام صادق (ع) است". عرض کردم: شما هیچ چیز را بر عقیق سرخ اختیار نمی فرمایید، فرمود: "بلی، برای فضیلت بسیاری که در آن وارد شده است. پدرم به من خبر داد: اوّلین کسی که انگشتر عقیق در دست کرد، حضرت آدم (ع) بود. به نگین انگشترش نام های مقدّس پنج تن آل عبا را نقش کرده بود".

در نقش انگشتر هر یک از: "لا اله الاّ الله"، "محمّد رسول الله"، "نام های پنج تن آل عبا"، "العزّة لله"، "حسبی الله"، "ماشاء الله لا قوة الا بالله" نوشته شود بهتر است. (2)

در اخبار نیز آمده است که: کَانَ لِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع ) أَرْبَعَةُ خَوَاتِیمَ یَتَخَتَّمُ بِهَا یَاقُوتٌ لِنُبْلِهِ وَ فَیْرُوزَجٌ لِنَصْرِهِ وَ الْحَدِیدُ الصِّینِیُّ لِقُوَّتِهِ وَ عَقِیقٌ لِحِرْزِهِ . امام علی (ع) چهار انگشتر به دست می‌ کردند که نگین آن ها از سنگ های خاص بود؛ مانند: یاقوت، فیروزه، حدید چینی و عقیق.

استفاده از سنگ یاقوت برای شرافت و زینت،‌از سنگ فیروزه برای نصرت و یاری؛ از سنگ حدید چینی برای قوت، از سنگ عقیق برای حرز و دفع دشمنان و بلاها، بوده است.

و در احادیث ذکر شده که ارزش سنگ ها به این خاطر است که وقتی ولایت امام علی (ع) را در روز غدیر به کوه ها عرضه کردند، ابتدا سه کوه از کره زمین آن را پذیرفت که در روایت به این سه کوه اشاره شده : «الْعَقِیقُ وَ جَبَلُ الْفَیْرُوزَجِ وَ جَبَلُ الْیَاقُوتِ فَصَارَتْ هَذِهِ الْجِبَالُ جِبَالَهُنَّ وَ أَفْضَلَ الْجَوَاهِرِ».

 

 

شما هموطنان عزیز می توانید برای مشاهده و خرید نگین انگشتر به سایت زرسی مراجعه فرمایید.